۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

فعالیت تبلیغی بخش مهمی از هر دین است و به برکت آن است که ادیان جهانی نظیر اسلام و مسیحیت در حال رواج و توسعه می باشد. در قزاقستان نمایندگان گروه‌های مختلف دینی زندگی می‌کنند و به تبلیغ دین می‌پردازند. این گروه‌ها برای اینکه بتوانند به صورت قانونی در این کشور فعالیت کنند، باید در مراجع قانونی ذیربط ثبت‌نام کنند. سازمان‌های دینی در قزاقستان به دقت نظارت می‌شوند و ثبت‌نام‌ها همه ساله بررسی می‌شود

نویسنده: بایرجان ماخانف

تاریخ : 22/2/1402

خلاصه

فعالیت تبلیغی بخش مهمی از هر دین است و به برکت آن است که ادیان جهانی نظیر اسلام و مسیحیت در حال رواج و توسعه می باشد. در قزاقستان نمایندگان گروه‌های مختلف دینی زندگی می‌کنند و به تبلیغ دین می‌پردازند. این گروه‌ها برای اینکه بتوانند به صورت قانونی در این کشور فعالیت کنند، باید در مراجع قانونی ذیربط ثبت‌نام کنند. سازمان‌های دینی در قزاقستان به دقت نظارت می‌شوند و ثبت‌نام‌ها همه ساله بررسی می‌شود. قانون فعالیت دینی هم برای شهروندان جمهوری قزاقستان و هم برای اتباع خارجی اعمال می‌شود.

مقدمه

قزاقستان کشوری با تنوعات دینی ، قومی و فرهنگی است. اکثریت جمعیت این کشور مسلمان هستند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر بیش از  137 ملت و گروه قومی و 17 گروه مذهبی در این کشور زندگی می کنند که برخی از آنها عبارتند از اسلام، پروتستان، ارتدکس، کاتولیک، شاهدان یهوه، یهودیت، بودیسم و بهائیت و 3816 انجمن دینی در این کشور ثبت شده است. قزاقستان به طور رسمی و قانونی آزادی دین را به رسمیت می‌شناسد و آزادی فعالیت‌های دینی را مورد تاکید قرار می دهد. فعالیت دینی و تبلیغی در قزاقستان، همانند بسیاری از کشورهای دیگر با گسترش دین و جامعه دینی همراه است. با این حال، در این کشور فعالیت‌های مبلغان واکنش دولت و مردم را در پی دارد. برخی از گروه‌ها و سازمان‌های دینی ممکن است ممنوع شوند و مبلغانی که خارج از مبادی قانونی فعالیت می‌کنند با پلیس سروکار خواهند داشت.

گزارش

کنترل فعالیت های تبلیغی

تبلیغات تاریخچه‌ای طولانی دارد. نخستین تبلیغات در حوزه دین صورت گرفت به گونه‌ای که در 1500-2000 سال گذشته اهمیت جهانی پیدا کرد. از بسیاری جهات مسیحیت و اسلام به دلیل تبلیغات فعال بود که به یکی از ادیان اصلی در جهان تبدیل شدند. اگر در زمان‌های قدیم اجرای فعالیت‌های تبلیغی و دینی توسط دولت کنترل نمی‌شد، اکنون در اکثر کشورهای جهان قوانین مختلفی بر آن حاکم بود. بر اساس وب‌سایت رسمی اداره امور دینی این کشور، در حال حاضر در قزاقستان فعالیت‌های تبلیغ دین توسط قانون جمهوری قزاقستان "در مورد فعالیت‌های دینی و انجمن‌های مذهبی" تنظیم می‌شود. لازم است بدانیم که تشریح فعالیت تبلیغی به چند دلیل مهم است:

اولاً، سازمان‌های دینی مجاز را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های تبلیغی را طبق قوانین خاصی انجام دهند. باید در نظر داشت که نظارت رسمی بر تشکل‌های دینی اجازه‌ی فعالیت‌های تبلیغی کنترل نشده را نمی‌دهد.

ثانیاً، قانون به شناسایی سازمان‌ها یا شهروندانی که در فعالیت‌های تبلیغی غیرقانونی مشغول هستند کمک می‌کند. لازم به ذکر است که در میان آنها ممکن است پیروان جنبش‌ها و انجمن‌های مخرب دینی وجود داشته باشند که در قلمرو جمهوری قزاقستان ممنوع شده‌اند.

بنابراین، این مساله حائز اهمیت است که از انجام فعالیت‌های آنها در خاک قزاقستان جلوگیری شود. اگر جرم آنها توسط دادگاه ثابت شود، اعضای این گونه سازمان‌ها ممکن است مشمول مجازات کیفری یا اداری شوند.

جایی که کار تبلیغی ممنوع است

قانون فعالیت‌های دینی، تبلیغ را به عنوان فعالیت اتباع جمهوری قزاقستان و خارجی‌ها با هدف گسترش عقاید در قلمرو کشور ما به منظور گرویدن به این یا آن دین تعریف می‌کند.

ذکر اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت تصادفی نیست؛ آنها در برابر قانون مسئولیتی مشابه شهروندان قزاقستان دارند. لازم است بدانیم که هر فردی در جمهوری قزاقستان حق انتشار عقاید دینی را دارد، اما به شرطی که قوانین جاری را نقض نکند. اقدامات یک شهروند نیز نباید حقوق سایر اعضای جامعه را محدود کند. قانون حاوی اشاره‌ به مکان‌هایی است که اجرای فعالیت‌های تبلیغی در آنها ممنوع است. این مکان‌ها شامل مقرهای نیروهای مسلح و سایر تشکیلات نظامی و همچنین ساختمان‌های سازمان‌های قضایی و مجری قانون است. افزون بر این، این فهرست شامل سازمان‌هایی می‌شود که ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با امنیت عمومی هستند. حتی کار تبلیغی در مراکز آموزشی (به استثنای سازمان‌های آموزشی معنوی) ممنوع است.

ثبت‌نام اجباری برای مبلغان

انجام ثبت‌نام برای داشتن فعالیت تبلیغی، اجباری است. ثبت‌نام در مدت 10 روز کاری انجام می‌شود. مهلت ثبت‌نام برای برگزاری آزمون دینی قابل تمدید است. علمای دینی به نوبه خود باید مطالب ارسال‌شده توسط متقاضی را بررسی کنند تا با قوانین فعلی جمهوری قزاقستان مغایرت نداشته باشد. یک مبلغ باید مجوزی را که توسط یک انجمن مذهبی برای حق انجام فعالیت از طرف او صادر شده است، به اسناد ضمیمه کند.

همچنین متقاضی باید مطالب اطلاعاتی از جمله متون دینی را که با کمک آنها به فعالیت تبلیغی می‌پردازد، ارائه دهد. در صورت منفی بودن نتیجه کارشناسی دینی، دستگاه اجرایی محلی این حق را دارد که از انجام فعالیت‌های تبلیغی توسط یک شهروند خودداری کند. افزون بر این، در صورتی که فعالیت ادعایی مبلغ، نظم عمومی را تهدید کند یا حقوق و آزادی‌های افراد دیگر را محدود کند، ممکن است از آن امتناع شود.

قانون اداری برای انجام فعالیت‌های تبلیغی بدون ثبت‌نام مجازات تعیین می‌کند. همچنین، مبلغان باید به خاطر داشته باشند که مراحل ثبت‌نام مجدد باید سالانه تکمیل شود. نقض شرایط ثبت‌نام مجدد نیز مستلزم مجازات مطابق قانون اداری است.

بر اساس وب‌سایت اداره دینی مسلمانان، شهروندان قزاقستان می‌توانند برای این تخلفات تا 345000 تنگه معادل 700 یورو جریمه شوند. اتباع خارجی برای چنین تخلفاتی می‌توانند به همان میزان جریمه شوند و افزون بر این، با اخراج از قلمرو جمهوری قزاقستان مواجه می‌شوند. قانون اداری همچنین برای مبلغانی که بدون نظر مثبت کارشناس مذهبی از ادبیات یا سایر مطالب اطلاعاتی استفاده می‌کنند تا 345000 تنگه جریمه در نظر گرفته است. علاوه بر این، انتشار آموزه‌های آن دسته از انجمن‌های مذهبی که در قزاقستان ثبت نشده‌اند نیز مجازات دارد.

نتیجه‌گیری

در جمهوری قزاقستان همه ادیان محترم می باشند و دولت این کشور تلاش می کند به ظاهر حقوق اجتماعی آنان را حفظ نماید. به طور رسمی قانون اساسی تصریح می کند که دولت قزاقستان سکولار است و بنابراین نظرات افرادی که به دین التزام و باور ندارند نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

مسلمانان که قریب 70 درصد از جمعیت بیش از 19 میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند، پیرو مذهب حنفی هستند. اقوامی نظیر ازبک، قرقیز، ترک و آذربایجانی نیز به اسلام پایبند هستند.

علیرغم این واقعیت که آزادی دین به طور رسمی در قزاقستان تضمین شده است، گاهی اوقات نزاعهایی بین دولت و جوامع مختلف دینی ایجاد می‌شود. در پایان می‌توان گفت که در قزاقستان آزادی دینی به طور رسمی تضمین شده است، اما فعالیت دینی توسط دولت به شدت کنترل می شود. گفتنی است بیش از 110 هزار نفر از مردم مسلمان این کشور شیعه و بیشتر در استانهای جنوبی این کشور سکونت دارند و به طور مستمر از عدم وجود آزادی دینی و اعمال محدودیت گله مند هستند و این موضوع به طرق مختلف به مقامات ذیربط این کشور نیز منعکس گردیده است.

منبع:

https://kazislam.kz/o-missionerskoj-deyatel-nosti-v-kazahstane/

کد خبر 15293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =